Hij heeft zichzelf gegeven
Hij heeft zichzelf gegeven Signalen van spiritualiteit vanaf 27 februari 6 maandagavonden Van Jezus wordt gezegd dat hij zichzelf heeft [...]
Hij heeft zichzelf gegeven Signalen van spiritualiteit vanaf 27 februari 6 maandagavonden Van Jezus wordt gezegd dat hij zichzelf heeft [...]
In de geschiedenis van de filosofie vormt het Duitse idealisme ongetwijfeld een van de absolute hoogtepunten. In deze cursus staan we er bij stil in 10 colleges in het Titus Brandsma Memorial in Nijmegen.
Het Colloquium kunstgeschiedenis biedt u in vier semesters een zeer uitgebreid chronologisch overzicht van de westerse kunstgeschiedenis, van de Egyptenaren tot hedendaagse kunst.
We lezen iedere bijeenkomst een hoofdstuk of een gedeelte daarvan uit de Karmelregel. We gaan met de tekst en met elkaar in gesprek over wat zij betekent voor ons leven: voor ons opengaan voor het Geheim.
Concert Requiem for the Living door Kamerkoor Kallíope en Panta Rhei Vocaal Bij een Requiem denken we meestal aan muziek die, [...]
Byung-Chul Han en de problematiek van het neoliberalisme Werkcollege filosofie de cursus GAAT NIET DOOR van wege te weinig aanmeldingen De [...]
Studiedag rond de vraag over de priesterstudent Karl Leisner en de karmeliet Titus Brandsma elkaar gekend hebben. Deze dag vindt 19 juni 2023 plaats in Groesbeek en Nijmegen.
De filosofie komt pas waarlijk tot leven wanneer je samen met anderen primaire teksten leest en daarover met elkaar in gesprek gaat, vandaar dat FIAND behalve hoorcolleges ook werkcolleges gaat aanbieden.
Iedere bijeenkomst gaan wij de ruimte van een psalm binnen om zijn spiritualiteit te verkennen. Daarna concentreren we ons op de viering waarin deze psalm centraal staat. Een oefening in liturgische spiritualiteit.
In de leerschool van Titus Brandsma Vrede! Vrede! “God zegene Nederland. God zegene Duitschland. Geve God, dat beide volkeren weldra weer in [...]
Een week er tussenuit, even afstand nemen van het gewone dagelijkse leven. De tijd nemen voor bezinning, genieten van de natuur, stilte. Op zoek naar jezelf en naar je bron.
Om nader kennis te maken met het gedachtegoed van Titus Brandsma organiseert het TBM een rondwandeling langs plaatsen die in het leven van Titus Brandsma van betekenis zijn geweest.
Het Titus Brandsma Instituut in Nijmegen verzorgt vanaf najaar 2023 - 2025 de opleiding tot geestelijk begeleider. Het eerste deel in het najaar van 2023 staat in het teken van 'Begeleiding op de geestelijke weg'.
"Mij geschiede naar Uw woord“, zo antwoordt Maria de engel Gabriël. Tijdens de Advent gaan we met elkaar in gesprek over dit antwoord van [...]
In gesprek met Jezus in de veertigdagentijd Signalen van spiritualiteit 4 maandagavonden van 19.45 - 21.15 uur op 19 en 25 februari [...]
De cursus 'Luisteren naar klassieke muziek' biedt een gevarieerd aanbod aan onderwerpen waarbij de muziek geplaatst wordt in een brede historische en culturele context. Verschillende thema's en componisten komen aan bod. De cursus is bedoeld voor mensen die graag naar klassieke muziek luisteren en er meer over willen weten.
Stolpersteine oftewel Struikelstenen zijn klinkers van 10 x 10 x 10 centimeter die aan de bovenkant bedekt zijn met een messing plaatje. Ze zijn bedoeld als herinnering aan vervolgde en vermoorde Joden en andere Nijmegenaren die slachtoffer geworden zijn van het naziregime. De Stolperstein wordt voor het huis waar het slachtoffer woonde of werkte in het plaveisel gelegd.
Nijmeegs Kamerkoor Audite Nova viert haar 55-jarig bestaan met de uitvoering van de complete Mis in b klein, de ‘Hohe Messe’ van Johann Sebastian Bach. Met dit muzikale meesterwerk wil Audite Nova het beste uit zichzelf halen.
Samen artikelen uit het kwartaalblad Speling met elkaar bespreken. Wat staat er? Wat raakt je?
Het vocaal projectkoor Vivavoce brengt de Hohe Messe van J.S. Bach ten gehore op zondagmiddag 9 juni om 15.30 uur. Dit religieuse meesterwerk, bestaande uit een adembenemend Kyrie, virtuose aria’s en duetten, schitterende orkestdelen, een rijk palet aan instrumentele solo’s en een ontroerend Dona nobis pacem, schreef Bach slechts één jaar voor zijn dood als een visitekaartje voor een nieuwe positie die hij ambieerde.